Death Valley en U2's fallen Joshua Tree.

14 juni 2019 - Lone Pine, California, Verenigde Staten

Vanmorgen werden we om 05.30 uur wakker na 4 uurtjes geslapen te hebben. Waaaah...waarom kunnen we nou nooit eens wat langer slapen? We blijven nog even liggen...het was wel een heel kort nachtje zo na zo'n  avondje Vegas. Maar fris als een hoentje gaan we aan het ontbijt. Dit (Home2 Suites by Hilton Las Vegas Strip South) is zo'n leuk hotel. Heel aardig personeel en een leuke inrichting en vlakbij the Strip. Na een lekker ontbijtje pakken we weer in en checken uit. We gaan vandaag naar Death Valley en overnachten dan in Lone Pine. We storten ons weer in het verkeer van Vegas. We gaan eerst nog even tanken. De benzineprijzen verschillen enorm per staat variërend van onder de $3 in Utah tot bijna $5 per gallon in California. En dan daar een beetje tussenin in Nevada en Arizona.  Het tankje is weer vol dus wij gaan weer op weg. Op naar de "Dooie Vallei". En wat heeft U2 hier nu mee te maken? Dat komt later....Na ongeveer anderhalf uur nemen we de afslag naar Death Valley National Park en rijden het gebied binnen. We rijden langs groene heuvels met struiken. Is dit Death Valley? Ik had iets heel anders verwacht, meer woestijnachtig. Maar ik zal later merken dat dit echt wel Death Valley is. Op Wiki staat het volgende:

Death Valley ("doodsvallei") is een woestijnachtig dal in de Amerikaanse staat Californië, dat deel uitmaakt van het Grote Bekken en de Mojavewoestijn. Het dal loopt van noord naar zuid, tussen de Amargosa Range in het oosten en de Panamint Range in het westen. Death Valley is 's zomers een van de heetste plaatsen ter wereld, samen met enkele woestijngebieden in Afrika en het Midden-Oosten. Het Badwater-bekken in Death Valley is met 86 m onder de zeespiegel het laagste punt van Noord-Amerika.

Death Valley maakt samen met zijn omgeving deel uit van Death Valley National Park, dat voor het overgrote deel gelegen is in de staat Californië (voor het grootste deel in Inyo County) en voor een klein deel in de staat Nevada. Het nationale park omvat een woestijngebied met zoutvlakten, rotsformaties, canyons, zandduinen en bergen.

Het dal kreeg zijn naam in 1849 van immigranten die de vallei over wilden steken op weg naar goud. Enkele goudzoekers raakten de weg kwijt en vreesden te zullen omkomen. Er werd besloten de groep te splitsen. De ene groep heeft het niet overleefd. Een vrouw uit de groep van overlevers zou toen ze de vallei verliet, zich omgedraaid hebben en hebben gezegd: "Goodbye, Death Valley". Hier zou de vallei zijn naam aan te danken hebben.

Het is een enorm gebied. We rijden eerst naar Dante's View. Dante's View ligt 1669 meter boven de zeespiegel en is het hoogste punt. Wauw wat een prachtig uitzicht. Het is wel een beetje warm. Ik merk dat ik er vandaag niet goed tegen kan. Slaap te kort natuurlijk...ahum...  We gaan verder naar Zabriskie Point. Het is één van de heetste plekken op aarde en wordt gekenmerkt door zijn pastelkleurige golvende duinlandschap waar zo goed als niets leeft. En hier komt U2 in beeld. Hier heeft Anton Corbijn U2 gefotografeerd voor de coverfoto van het album The Joshua Tree, het beste album van U2!  We gaan verder en rijden Artist Drive and Palette, een prachtige rit van 9 mijl. Het heeft deze naam omdat het gesteente hier een aantal kleuren heeft die je elders in de natuur weinig aantreft.  Het is inderdaad prachtig en kleurrijk. Vooral het mintgroen vind ik een mooi gezicht. Het is een weg vol bochten en Erik vindt het heerlijk om hier te rijden. Ik voel me helemaal niet zo lekker en die bochten helpen niet echt. Ik drink toch echt genoeg. Dan maar even een pindareep eten voor een boost. Dat helpt.

We rijden verder naar Badwater.

Badwater is een bekken in Death Valley, Californië, dat genoteerd staat als het laagste punt van Noord-Amerika: 85,5 m onder de zeespiegel. De plaats zelf bestaat uit een kleine poel ontstaan uit een bron vlak naast de weg. De grote hoeveelheid zout uit het omliggende bekken zorgt er echter voor dat het water in de poel niet drinkbaar is, vandaar de naam "Badwater" (slecht water).

De temperatuur is inmiddels opgelopen naar 117 graden Fahrenheit, dat is 47,2 graden Celcius! Neeeee...niet normaal meer zó warm!!  We willen toch wel even op de zoutkorst lopen. Ik bind mijn sarong om mijn hoofd en Erik heeft zijn Yellowstone-pet op. Je moet gewoon je hoofd beschermen ivm heat stroke. Er staan waarschuwingsborden: Extreme Heat Danger. De zon brand en brand...niet normaal meer. Ik denk ineens aan mensen die in het nieuws zijn gekomen omdat ze verdwaald zijn geraakt in de woestijn en dit niet overleefd hebben. Wat een ellendige dood! We maken wat foto's en duiken gauw de auto weer in. Lang leve de airco!

We rijden weer terug en vervolgen de weg naar Mesquite Flat Sand Dunes. Ook hier weer burn baby burn! Wat een hitte. Yep...ik snap nu waarom het hier Death Valley heet. Wel een prachtig gezicht al dat zand. Gelukkig hebben we 10 liter water in de auto en we drinken ons suf. Er zijn natuurlijk nog meer bezienswaardigheden, maar we moeten keuzes maken. We moeten ook nog naar ons hotel in Lone Pine rijden. Maar voor we daar naartoe rijden gaan we nog iets bijzonders proberen te vinden. We gaan op zoek naar de plek waar Anton Corbijn de foto van de bandleden van U2 maakte voor het album The  Joshua Tree heeft genomen. De Joshua Tree zelf staat er niet meer. In het jaar 2000 ging de boom dood door ouderdom en is hij omgevallen. Het is nu een soort herdenkingsplek voor U2 fans geworden. Mensen laten hier van alles achter om de band te eren. Er ligt een plaquette met de tekst "Have you found what You're looking for?" De plek is moeilijk te vinden. Zeker nu de boom om ligt. Maar Erik heeft opgezocht waar het ongeveer zou moeten zijn. Hij parkeert de auto langs de weg en loopt de woestijn in. Ik blijf bij de auto en zie heb steeds verder lopen met zijn verrekijker. Ik zie op gegeven moment via de zoomlens van mijn camera dat hij staat te seinen. Zou hij het gevonden hebben? Ik loop ook de woestijn in en na een tijdje stappen door de scherpe struikjes (wat groeit hier toch?) kom ik bij Erik aan en...ja hoor. We've found what we're lookin for! Yessssss! Daar ligt de omgevallen boom met allemaal spullen die fans achter hebben gelaten. Er liggen zelfs botten. Het zouden de resten zijn van een meisje, een fan. Zou dit echt zijn? Het ziet er wel echt uit.  Brrrr...luguber zeg. We lezen de teksten die de mensen achter hebben gelaten en ik schrijf iets in het zand. Gaaf om hier geweest te zijn. Echt knap dat hij dit heeft gevonden. Er zijn veel fans die balen omdat ze het niet kunnen vinden. We maken wat foto's en lopen dan terug naar de auto. Tijd om naar ons hotel te gaan. Het hotel is snel gevonden. Het kijkt uit op Mount Whitney.  Deze bergtop in de Sierra Nevada heeft een hoogte van 4421 m en is het hoogste punt van de VS. Het dorpje zelf is vrij uitgestorven. Dat vinden wij prima. We gaan gelijk douchen en we nemen een rust avond. We gaan vanavond maar eens vroeg naar bed. Een beetje bijslapen.

Tot later maar weer!

15 juni 2019
    😎😍
  3. Jeroen Melissen:
    16 juni 2019
    Wow weer een top verhaal