Van Santa Monica naar Joshua Tree

8 juni 2019 - Ehrenberg, Verenigde Staten

Oh what a night! Gisteravond hoorde ik telkens de bekende sirenes van de politieauto's...en zie dat geluid maar eens uit je hoofd te krijgen. Dat lukte toen een zwerver keihard begon te schreeuwen en te lallen. Maar ik was zó moe. Ik ben toch in slaap gevallen en heb geslapen als een blok tot 03.45 uur. Want toen klonk ergens keihard James Brown uit speakers en dit heeft tot zo'n uurtje of 5 geduurd. Ach ja...de grote stad hè? Het appartement was verder super op een top locatie wat betreft de bezienswaardigheden, maar dit krijg je er dan wel cadeau bij! We zijn dus maar vroeg opgestaan. Dit keer moeten we zelf voor ons ontbijt zorgen.  We hoeven niet uit te checken, maar kunnen de sleutel gewoon op tafel leggen en de deur dichttrekken. We vertrekken weer op tijd, want we willen nog even Sunset Boulevard afrijden, Hollywood (en de beroemde letters natuurlijk) bezoeken en even gluren bij de buren...kijken hoe de rich&famous in Beverly Hills en Bel Air wonen. Nu stond dit niet hoog op mijn verlanglijstje, maar eerlijk is eerlijk...wat een mooie buurt! Ik heb nog goed opgelet of Brad Pitt zijn hondje ging uitlaten op de vroege zaterdagochtend, maar nee...niets gezien.  Sunset Blvd is ook echt gaaf om te rijden. Die palmbomen langs de weg...schitterend! Het was rustig en we konden lekker doorrijden. We besteden hier niet al te veel tijd aan, want we moeten nog een behoorlijk eind rijden naar Yucca Valley/Joshua Tree. We nemen de Highway om Los Angeles uit te komen. En dat duurt langer dan je denkt. Hoe uitgestrekt is deze stad eigenlijk wel niet? Onvoorstelbaar. En wat een drukte hier op de snelweg. Veel te jonge lui in veel te dure auto's scheuren voorbij en halen links of rechts in...maakt niet uit als zij er maar door kunnen. Jongens in hemdjes scheuren op dikke Harleys voorbij. De verhalen van keep your lane en dat de Amerikanen zo keurig en galant zijn in het verkeer gaat hier absoluut niet op! Wat een mafkezen! Later staan we even in de file, maar die duurt niet lang. Op naar Yucca Valley/Joshua Tree.

Even weer een stukje Wiki:

Het Joshua Tree National Park is een nationaal park in het zuiden van de staat Californië in de Verenigde Staten, ten oosten van het gebied tussen Los Angelesen San Diego (ten noorden van Palm Springs). De afmetingen zijn ongeveer 100 km van oost naar west, en 50 km van noord naar zuid. Het park wordt gekenmerkt door twee totaal verschillende woestijnlandschappen: De lage Colorado Desert in het zuidoosten (hier groeien natuurlijke tuinen met onder andere Opuntia en struikgewassen) en de hoger gelegen, vochtigere en iets koelere Mojave Desert. Dat is het gebied waar "Joshua trees" (Yucca brevifolia)groeien, een plantensoort uit het geslacht Yucca, waar het park zijn naam aan dankt. Naast de Joshua trees is het park ook bekend om zijn vreemde landvormen. De heuvels en rotsen bestaan uit massief gesteente, dat is verbrokkeld in losse stukken (boulders). Deze heuvels zijn een waar paradijs voor al wie houdt van rotsklimmen (verticale of horizontale beweging over steil, rotsachtig terrein) en boulderen (verticale of horizontale beweging over boulders, lagere rotsen waardoor meestal zonder touw kan worden geklommen). De vlaktes tussen de heuvels zijn schaars begroeid met Joshua trees, samen met de boulders zorgt dit voor een karakteristiek landschap. De Mojave Desert ligt op ongeveer 1000 meter boven zeeniveau, de Colorado Desert ligt veel lager, en is daardoor aanmerkelijk warmer.

De typische Joshua Tree is voor de U2 fans onder ons ook geen onbekende. Op de binnenhoes van de lp Joshua Tree poseren de bandleden voor een eenzame Joshua Tree. De foto is gemaakt door de Nederlandse fotograaf Anton Corbijn. Maarrrrr.....deze foto is niet gemaakt zoals vaak gedacht, in Joshua Tree National Park, maar in de buurt van Death Valley. Grappig hè? We merken gelijk dat we richting de woestijn rijden. Het landschap wordt droger en de temperatuur loopt op tot uiteindelijk 106 fahrenheid, dat is zo'n 41 graden celcius! Het is even wennen na die dagen heerlijke koele zeewind...

Joshua Tree is echt super mooi. Wat een vreemd landschap. We stoppen een aantal keren om te wandelen en natuurlijk om foto's te maken van deze fotogenieke bomen. Geweldig! Zo gaaf om hier geweest te zijn!

Rond 15.30 uur rijden we het park weer uit en nemen de Interstate 10 richting het bruisende stadje Ehrenberg. Waar? Juist ja.....Er staat een hotel (ons hotel) en er is een Gasstation en dat was het ongeveer. Haha. Oja, het ligt bij de Colorado river...dat dan weer wel. We overnachten hier om de reis op te splitsen. De afstanden hier zijn enorm en daar wen je wel aan,maar er zijn grenzen! Voordat we naar ons hotel rijden halen we nog even wat boodschappen in Blythe  bij Albertsons. We hebben sterke behoefte aan sla...paprika...worteltjes...tomaatjes...groente dus! We hebben geen zin om vanavond uit eten te gaan (we zouden ook niet weten wáár...hahaha...) dus we eten lekker een salade op onze (overigens prachtige) hotelkamer. Heerlijk. We hebben ook Griekse yoghurt gekocht en blauwe bessen dus dat wordt het toetje. Lekker hoor. Ik denk dat we vannacht lekker rustig slapen. Alhoewel? Je weet maar nooit wie hier slapen. Onderweg kwamen we een bord tegen langs de snelweg: State Prison Don't Pick Up any Hitchhikers!  Ironwood State Prison en Chuckawalla Valley State Prison liggen hier vlakbij...dusssss...nu maar hopen dat ze niemand missen....

Morgen gaan we naar Sedona. Tot later maar weer!

Ps.ik heb ontdekt dat je fotoalbums kunt maken. Dat is handig! Dus voortaan de foto'sper dag bij elkaar.  Je klikt bij Foto's op het album dat je wilt bekijken.

1. Jessica:
    9 juni 2019
    Lekker wakker worden met de muziek van James Brown: 'Living in America'😂 Wauw, Joshua Tree is echt waanzinnig mooi!😍 Wat een bijzondere bomen en dat dat zich zo goed staande kunnen houden in die hitte he....wat een grappige weetjes allemaal ook van het album van U2. Dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik 'Joshua Tree' las
    😉😌 Mooie foto's ook weer hoor. Het is elke dag weer afwachten totdat je geschreven hebt en ervan genieten! Wat een mooie reis hebben jullie tot nu toe al afgelegd zeg🤩🤗 Geniet ervan! Xx😘
  2. Melissa:
    9 juni 2019
    Ziet er weer super uit allemaal! 😎
  3. Albert en Rene:
    Prachtige verhalen so far! Neem een Joshua mee voor de tuin in Apeldoorn👌😘
  4. Dieneke:
    9 juni 2019
    Wat een mooie reis en foto’s ik geniet met jullie mee 🌞 Thanks 😘 blijf genieten! 🍀😘🤗