Yosemite National Park

19 juni 2019 - Groveland-Big Oak Flat, Verenigde Staten

Wat heb ik lekker geslapen vannacht. Dat komt door die Benadryl tabletjes. Maar het bed ligt ook heel goed en de kamer is super. Wat jammer dat we hier maar 2 nachtjes blijven. Het ontbijt is ook heel goed. Gastvrouw Debra heeft echt haar best gedaan. We zitten aan tafel met een Amerikaans stel en een Duits stel. Leuk om zo mensen te leren kennen en reisverhalen uit te wisselen. Het Duitse stel is net als wij hier twee nachten.  We gaan al snel van tafel, want iedereen wil ivm de drukte zo vroeg mogelijk naar Yosemite. We rijden rond 09.00 uur die kant op en bereiden ons voor op lange wachtrijen bij de ingang. Als we daar rond half 10 aankomen zien we een paar auto's en we kunnen zo aansluiten. Het is helemaal niet druk zo lijkt het. We rijden Yosemite binnen en gaan vandaag naar Glacier Point. Dat is een uur rijden vanaf de ingang. Wat een afstanden hier hè?! We rijden maar gelijk door naar boven en slaan alle uitzichtpunten onderweg over. Zo snel mogelijk naar boven, want anders kun je niet meer parkeren. Als we na ongeveer een uur boven aankomen zijn er nog maar een paar plekjes vrij.  Yesss....wij hebben ook een plek. We lopen naar het uitzichtpunt en oooohhh....wat mooi! De lucht is strak blauw en we hebben een prachtig uitzicht op watervallen en de Half Dome en de vallei waar we gisteren waren. Geweldig! We besluiten hier maar eens een poosje te blijven en te genieten van het uitzicht. We ontdekken bergbeklimmers op de Half Dome. Leuk om naar te kijken via de verrekijker. Rond het middaguur gaan we even terug naar de auto om te lunchen. We zien een enorme rij auto's staan. Ze wachten op een plekje... Als we gegeten hebben willen we gaan wandelen. We willen de Sentinel Dome trail gaan lopen, maar we zijn bang dat we daar geen parkeerplaats zullen hebben. Dus willen we vanaf Glacier Point naar de Sentinel Dome Trail lopen om daar dan verder te wandelen. Al gauw blijkt dat dit voor mij te hoog gegrepen is. Het pad gaat recht omhoog. Te zwaar voor mij. We lopen terug en besluiten om nog even hier boven te blijven en dan later toch maar met de auto naar het beginpunt van de trail te rijden. Zo gezegd zo gedaan. De parkeerplaats is vol, maar we kunnen de auto nog wel langs de weg kwijt. We lopen de trail en als we bij de Sentinel Dome zijn aangekomen zie ik het niet zitten om de berg op te lopen. Dat kan hier namelijk, maar je loopt de granieten rots op en moet zelf maar een beetje kijken hoe je dat doet.Ik blijf onder een boom in de schaduw zitten terwijl Erik omhoog gaat. Later komt hij enthousiast weer terug. Ik ben inmiddels bijgekomen van de wandeling en besluit het toch maar te proberen. Het moet zo mooi zijn daarboven volgens Erik. Hij is al boven geweest, maar het maakt hem niet uit om nog een keer te gaan. Waar haalt hij die energie toch vandaan?! Langzaam en met een little help from my friend lopen we de berg op en als we dan eenmaal boven zijn...onbeschrijflijk mooi. Wat een uitzicht. Je staan bovenop die berg en kijkt helemaal rondom uit op Yosemite NP. Echt geweldig! Wat ben ik blij dat ik dit toch geprobeerd heb! We blijven een tijd op de top en genieten van het uitzicht en van het gevoel van enorme vrijheid wat je hier hebt. Er zijn niet veel mensen. Er staat een aangename wind en de zon schijnt. Wat wil een mens nog meer? Echt super. Maar ja...de tijd vliegt voorbij en voor je het weet is het al laat in de middag. We moeten nog zo'n twee uur rijden voor we weer bij de Bed&Breakfast zijn.  Onderweg naar beneden, de vallei weer in, stoppen we nog even bij Tunnel View.

Van op het uitkijkpunt heeft de bezoeker in oostelijke richting een indrukwekkend beeld van de vallei, omkaderd door de granieten rotsen van onder andere El Capitan. In de verte is ook Half Dome zichtbaar en op de rechterflanken van de vallei ziet men de Bridalveilwaterval.

Tunnel View bestaat sinds 1933 en is sindsdien uitgegroeid tot een van de meest iconische uitkijkpunten van Yosemite. Het uitkijkpunt met parking bevinden zich direct ten oosten van de Wawona Tunnel, op de weg voor wie Yosemite vanuit het zuiden binnenrijdt. Zowel de Wawona Tunnel als Tunnel View staan op het National Register of Historic Places.

Wat een mooi uitzicht zeg. We maken natuurlijk wat foto's en dan is het echt tijd om terug te gaan. Zielsgelukkig zit ik in de auto uit mijn raam te staren en denk: "Wat een perfecte dag was dit. Alles klopte. Het was niet al te druk. We konden parkeren. We hebben gewandeld. We hadden een strak blauwe lucht en een zonnetje erbij. Nu nog een beer zien en alles is helemaal compleet." Ja, dat is wat ik dacht. En wat denk je? Vlak voor we weer bij de ingang van Yosemite zijn zie ik rangers en zwaailichten...ik denk BEER! En deze keer is dat ook zo. Een zwarte beer met een bruine vacht. Ja de naam zwarte beer is dus verwarrend, want ze kunnen dus ook bruin zijn en zelfs helemaal wit. De beer ligt te grazen in een meadow. Erik zet gauw de auto stil en ik spring eruit met mijn camera. Ik probeer hem op de foto te zetten, maar moet nogal ver inzoomen dus de foto's zijn niet helemaal scherp. Ook wilde het dier niet echt omhoog kijken. Logisch, want hij was aan het grazen. Ik zit daar te wachten langs de kant van de weg tot ik een goede foto kan maken, hoor ik ineens Erik roepen dat ik moet komen. Jahaaa...denk ik...ik wil even een goede foto maken! Hoor ik vlak daarna door een megafoon: "Sir...you cannot stop here. You are blocking the traffic lane." Oeps...de ranger was aan komen rijden met zwaailichten en riep dus met zo'n serieuze stem dat Erik daar weg moest. Ik loop snel naar de auto en maak gebaar zo van sorryyyy en hij kijkt me aan zo van zzzzucht, daar heb je weer zo'n toerist die zo nodig foto's moet maken. Hahaha...tja... Jullie kunnen je wel voorstellen dat deze dag niet meer stuk kan!

We rijden de lange bochtige weg terug naar de Red Tail Ranch. Het Duitse stel is al terug. Hij staat te koken in de buitenkeuken en zij gaat net met Kevin (onze gastheer) mee om de paarden te voeren. Wij mogen ook mee, maar we bedanken. Eerst maar eens lekker douchen en eten. Terwijl ik aan het douchen ben gaat Erik met Kevin mee die hem zijn Indian laat zien. Mooie "fiets". Erik mag er even opzitten. Ik ben inmiddels klaar met douchen en we gaan nog even gezellig met z'n allen buiten zitten. Erik en ik maken nog even een wandeling door de meadow naar de Tipi die ze daar hebben staan. Barkley, de huishond gaat met ons mee. Gezellig. We zien de herten alweer in de wei staan. Wat een geweldige plek is dit. Teruggekomen ga ik nog even bij de vuurschaal zitten terwijl Erik gaat douchen. Wat een gezelligheid. Rond half 10 ga ik ook maar eens naar binnen. Morgen vertrekken we weer en gaan we naar Lake Tahoe.

Tot later maar weer.

1. Richard:
    20 juni 2019
    En, hoe was het met de eekhoorntjes bovenop Sentinel Dome?
  2. Jessica:
    20 juni 2019
    WAUW! Wat een natuur, die landschappen....die grote waterval en die bergen....nou echt gigantisch mooi en bijzonder. Ik denk dat je er stil van word als je daar over dat landschap uitkijkt. Super mooi! En wat gaaf dat jullie een beer hebben gezien! (Gelukkig wel iets op afstand😋) Klinkt weer super allemaal!🦌🐻💋